Saturday, October 23, 2010

ORANG PUTIH VS ORANG MELAYU= SIAPA PANDAI SILAT??

SENI GAYUNG FATANI DI EROPAH

Seni gayung fatani telah berkembang di eropah dengan usaha En. Abd. Rahman Ismail melatih jurulatih Ausria. Jurulatih tersebut telah membuka gelanggang (school) di beberapa tempat di eropah.

Sesungguhnya semua kejayaan sejak dari awal hingga ke hari ini adalah hasil kegigihan,keazaman,dan sikap kerjasama dari seluruh ahli perguruan ini. Bagi pihak Guru-guru Tua,Guru Utama dan ahli jawatankuasa,SGFM mengharapkan semoga usaha murni ini diteruskan mengikut kemampuan masing-masing.




RAMAI DI ANTARA PESILAT GAYUNG FATANI DI EROPAH MEMELUK ISLAM!!!!

Hal ini terbukti apabila orang eropah yang mempelajari seni gayung fatani memeluk islam.Di dalam seni gayung Fatani itu sendiri mengamalkan kerohanian islam dan tidak bercanggah dengan Islam itu sendiri.Selain itu falsafah Gayung Fatani sendiri iaitu "SEMPURNA SILAT APABILA ISLAM".
Oleh itu, kita sebagai orang Melayu seharusnya berbangga dengan harta pusaka nenek moyang kita iaitu seni Silat. Siapalah lagi yang hendak belajar dan memperkembangkan seni silat ini. kalau bukan kita bangsa Melayu sendiri. Jamganlah kita mudah alpa dan leka serta membanggakan seni mempertahankan diri yang lain. Akibatnya seni warisan MelAYU iaitu Silat sendiri kita tinggalkan dan lupakan padahal ia merupakan salah satu ilmu perang yang dituntut ileh Islam yang telah dibawa oleh ulamak-ulamak zaman silam..Wahai bangsaku!!!!Bersama-samalah renungkan...

No comments:

Post a Comment